MEDIA
Markus Zusakin palkittu fiktio, Kirjavaras, kääntyy Michael Petronin säilästä näyttävästi elokuvamuottiin. Brian Percivalin samanniminen ohjaustyö kuvaa toisen maailmansodan kauhuja niitä kohdanneiden siviilien silmin. Kertojana toimivan Kuoleman (Roger Allam) erityiseksi kiinnostuksen kohteeksi astuukin pieni Liesel-tyttö (Sophie Nélisse), joka pakenee ympäröiviä tapahtumia kirjojen maailmaan.
Raskasta miljööstä huolimatta Kirjavaras on yllättävän viaton ja suloinen, jotka eivät välttämättä ole sanoina ensimmäiset mieleen tulevat, kun aiheena on toinen maailmansota. Kepeä tunnelma muodostuvat kuitenkin kerronnan tavasta sekä nuorta Lieseliä näyttelevän Nélissen olemuksesta. Viikatemiehen lyyrisestä kerronnasta huolimatta juonen kehys muistuttaa pikemminkin satua, jossa pääosatähtösen jännittävä sukellus kirjoihin on jo seikkailu itsessään.
Osansa keveyteen tuo myös kerronnan sitominen Lieselin lähiympäristöön. Todelliset sodan kauhut jäävät lähinnä katsojan historiantuntemuksen varaan, kun elokuva tyytyy lähinnä kuvaamaan lasten viattomia leikkejä pienkylän kaduilla. Oman panoksensa tunnelmaan antavat myös Lieselin ja naapurinpojan Rudy Steinerin (Nico Liersch) välinen ihastussuhde. Henkilöiden kohtaamat uhkakuvat jäävätkin lopulta vaille tarvittavaa jännitettä, ja kuolemakin esitetään perin konservatiivisin keinoin.
Kirjavaras on kaikesta huolimatta tunteikas elokuva. Kerronnallinen vuoristorata tarjoaa pienimuotoisuudestaan huolimatta jännitystä, iloa, surua kuin näiden kaikkien sekoitustakin. John Williamsin kaihoisat sävellykset antavat tunnekirjolle lisäpotkua muuttamatta niitä kuitenkaan liian manipuloiviksi. Myös Florian Ballhausin vakuuttava kuvaus onnistuu syöpymään mieleen.
Osaavat näyttelijäsuoritukset edesauttavat elokuvan viehättävyyttä. Sophie Nélisse on roolissaan suloinen ja ammattitaitoinen, eivätkä neidon lahjakkuudet kalpene lainkaan veteraaninäyttelijöiden rinnalla. Tytön isäpuolta esittävä Geoffrey Rush nappaa hahmonsa haltuun välittömästi rakastettavana nallekarhuna, joka ajattelee maailmaa nimenomaan ottotyttärensä silmin. Emily Watson nähdään puolestaan ulkopuolisesti kylmäävänä perheen matriarkkana, jonka harteille on ladottu huushollin selviytyminen ankarista olosuhteista. Kolmikon kellarissa lymyilevää juutalaista esittävä Ben Schnetzer tarjoaa Lieselille puolestaan tämän kaipaamaan velihahmon.
Kirjavaras on kepeä ja toiveikas draama nuoren tytön arjesta toisen maailmansodan ikeessä. Hieman synkempi ote olisi saattanut toimia kerronnallisesti hieman paremmin, mutta toisaalta tällöin olisi menetetty elokuvan viehättävä viattomuus.