MEDIA
Ranskalaisauteur Jacques Tati tunnetaan parhaiten Monsieur Hulot -hahmostaan, mutta ohjaajan debyytti ei suinkaan esitellyt maailmalle vielä tätä palttooseen ja piippuun pukeutunutta koheltajaa, vaan iloisen – joskin aivan yhtä tohelon – postimiehen Françoisin, Lystikkään kirjeenkantajan päähenkilön. Kumpaakin hahmoa yhdistää kuitenkin miimikon taidoilla uraansa tehneen Tatin fyysinen komedia ja lahjakkuus.
Tatin, Henri Marquetin ja René Wheelerin käsikirjoittama Lystikäs kirjeenkantaja sijoittuu Ranskan kansallispäivään valmistautuvaan hiljaiseen ranskalaiskylään, jonka parin päivän mittaista eloa seurataan toimistaan helposti herpaantuvan Françoisin (Tati) silmin. Kaupunkilaisten valmistautuessa tulevaan juhlaan, pyrkii François jakamaan tunnollisesti postinsa, mutta päivää pidentävät niin ilkikuriset kyläläiset, parantumaton auttamisen halu kuin muutama tilkallinen paikallista väkijuomaa.
Toisen maailmansodan aikaan kuvattu ja pian sen jälkeen julkaistu Lystikäs kirjeenvaihtaja on pirteä ja perin ranskalainen komedia, jonka hyväntuulinen kerronta osuu vielä nykypäivänäkin nauruhermoon. Tatin fyysiset toilailut ovat paljon velkaa mykkäelokuvalegendojen Buster Keatonin ja Charlie Chaplinin tempuille, mutta yhtälailla ne ovat toimineet myös valtavana inspiraationlähteenä tuleville miimikkohahmoille, kuten Rowan Atkinsonin Mr. Beanille.
Vaikka Tati saavutti isoimman suosionsa Mr. Hulot -hahmollaan, voi miehen postinkantajassa nähdä jo vivahteita samasta katastrofialttiista henkilöstä, joka ajautuu osin tahtomattaan ja omassa vilpittömyydessään ongelmallisiin tilanteisiin. Elokuva sisältääkin lukuisia oivaltavia fyysisen ja visuaalisen komiikan taidonnäytteitä, joissa François yrittää milloin auttaa karnevaalitolpan pystyttämisessä, korjata uskollisen pyöränsä rengasta, setviä kotiin humaltuneena kuin amerikkalaisille virkaveljilleen kimpaantuneena tehdä kylänsä uutta postinjakoennätystä.
Vaikka huumori ei välttämättä aiheuta kovin suuria naurunhörähdyksiä, onnistuu elokuvan yleinen tunnelma ja hahmon sydämellisyys pitämään hymyn herkässä. Osansa visuaalisten vitsien pontevuudelle antaakin Tatin sommitelmat, jotka tukevat hienosti fyysisiä kohtauksia myös näiden esteettisyyden osalta. Yhdistettynä ohjaajan näyttelijänlahjoihin ja äänitehosteisiin, niinkin yksinkertainen tekijä kuin ärsyttävän kimalaisen ininä onnistuu tekemään tuiki tavallisesta pyöräilyotoksesta huisin paljon jännemmän. Puhumattakaan lava-auton perässä ajosta tai pyöräilykisaan osallistumisesta.
Lystikäs kirjeenkantaja ei ole välttämättä ohjaajansa tunnetuin työ, mutta se on eittämättä eheä ja hyväntuulinen komediateos, jonka visuaalinen tarinan- ja vitsinkerronta on omaa luokkaansa.
TEKNISET TIEDOT
Julkaisu sisältää peräti kolme erillistä versiota elokuvasta. Alkuperäinen mustavalkoinen vuoden 1949 versio on kolmikosta laadullisesti paras. Iäkäs kuva on restauroitu onnistuneesti ja yllättävän teräväksi. Vaikka yksityiskohdat eivät yllä lähellekään nykyjulkaisujen tasoa, on kohtauksissa nähtävissä yllättävän paljon detaljeja. Myös mustan taso on lähes kauttaaltaan erinomainen, joskin yöaikaan ja tunkkaisiin sisätiloihin sijoittuvat hetket kärsivät jostain määrin tekniikan rajoittamista ongelmista.
Vuoden 1964 versio pohjautuu saman masterin päälle, eikä julkaisujen erona ole kuvan osalta muuta kuin muutamat yksittäiset värielementit. Vuoden 1995 versio on sen sijaan täysvärillinen ja kolmikon heikoin. Heikosta lähdemateriaalista kasattu julkaisu on terävyydeltään selkeästi heikompi, ja monet kohtaukset jäävät aavistuksen utuisiksi, eivätkä haaleat värisävytkään pääse täysin oikeuksiin. Toisaalta kyseessä on myös elokuvan ainoa värikopio.
DTS-HD Mono -miksaus on siistinyt ääniraudan enimmistä virheistä ja tasapainottanut annin koko elokuvan mitalta. Dialogi ja tehosteet toistetaankin selkeästi ja terävästi, joskin alaltaan kovin suppeina.
American Style sukeltaa elokuvan tuotantoon puolitoistatuntisella dokumentilla, joka sivuaa samalla Tatin varhaisempia ja myöhempiä tuotantoja. Kuvaustekniikan tai näyttelijäsuoritusten sijaan dokumentti keskittyy eritoten Tatin elokuvissa olevaan symboliikkaan, teemoihin ja sanomaan.
Lisäksi levylle on tallennettu elokuvan virallinen traileri.