
Bernstein Researchin teettämän tutkimuksen mukaan 4K-resoluutiota ei kannata odottaa vielä hetkeen. Analyytikkojen mukaan terävämmästä kuvasta hyötyvien katselijoiden pitäisi istua epämukavan lähellä televisiota nähdäkseen eron nykyiseen teräväpiirtokuvaan.
Studiot ja televisioverkot ovat myös osoittaneet laimeaa kiinnostusta uuteen resoluutioon, mihin on syynä käyttäjien romahtanut into 3D-televisio-ohjelmia kohtaan. Muun muassa ESPN:n 3D-kanava suljetaan vuoden loppuun mennessä alhaisen katsojamäärän vuoksi.
”Televisioverkkoyhtiöt eivät lisätä kuluttajien kiinnostusta/tietoisuutta [4K]-lähetysten eteen (tai edes mainostaa niitä). Tämän vuoksi markkinointi ja mainostus jäisivät suoraan laitevalmistajille, mikä herättää kysymyksen käyttöönoton nopeudesta”, raportti kiteyttää tilanteen.
Maksutelevisiojakelijat näkevät 4K:n puolestaan kaistan syöjänä raportin mukaan: ”Monet operaattorit ovat huolissaan pystyäkseen jakamaan HD-kuvaa hyvällä nopeudella, puhumattakaan 4K-materiaalista.”
Bernsteinin analyytikkojen epäilevätkin, etteivät kuluttajat ole innokkaita polttamaan useita tonneja rahaa nähdäkseen uutta tekniikkaa.
”Elleivät kuluttajat päätä 4K-kuvan olevan huomattavasti parempaa kuin nykyinen teräväpiirto – tuhansien dollarien arvoista – niin sitten uuden resoluution omaksuvat auttavat lähinnä testaamaan tekniikkaa tulevaisuutta varten. Tästä herääkin kysymys, että kuinka moni on valmis satsaamaan tätä varten useita tuhansia dollareita – etenkään he, jotka huijattiin päivittämään 3D:tä varten”, raportti päättää.