Enoni on toista maata

Alkuperäinen nimi: 
Mon oncle
Julkaisuvuosi: 1958
Enoni on toista maata
S

ARVOSANA

Elokuva: 
4 tähteä elokuvalle
Julkaisu: 
4 tähteä julkaisulle
Kuva: 
4 tähteä kuvalle
Ääni: 
3,5 tähteä äänelle
Lisämateriaali: 
3,5 tähteä extroille
Formaatti: 
Valmistusmaa: 
Genre: 
Kesto: 
117 minuuttia
Ohjaus: 
Käsikirjoitus: 
Muuta: 
Kiitokset Future Filmille arvostelukappaleesta.

MEDIA

Enoni on toista maata
Enoni on toista maata
Enoni on toista maata
Enoni on toista maata

Jacques Tatin kolmannessa ohjaustyössä Enoni on toista maata kiteytyy ensimmäistä kertaa miehen koko olemus. Auteurin tavaramerkeiksi nousseet visuaalisuus, sanaton kerronta, hyväntahtoinen fyysinen huumori, ranskalaisuus, musiikki, yhteiskunnallinen tarkkanäköisyys sekä tietenkin Mr. Hulot yhdistyvät elokuvassa saumattomaksi kokonaisuudeksi, joka sinetöi ohjaajan vuonna 1958 maailmanmaineeseen.

Enoni on toista maata pureutuu modernisoituvaan maailmaan ja sen uusiin hömpötyksiin, jotka 1950-luvulla olivat vasta alkamassa. Tati asettelee tuotoksessaan vastakkain perinteisen (ranskalaisen) maailman ja modernin uuden ajan, joiden eroavaisuuksia ohjaaja korostaa ennen kaikkea visuaalisesti ensimmäisellä värielokuvallaan. Nykyaika näyttäytyy elokuvassa harmaana, laatikkomaisena ja persoonattomana, kun taas rappeutuva ja pois purettava traditionaalisuus on täynnä persoonallisuutta, omaperäisyyttä ja väriä – segmentti, johon myös Mr. Hulot lukeutuu.

Tatin itsensä käsikirjoittama elokuva seuraakin tapahtumia Arpelin perheen kautta. Heidän viimeiseen asti modernisoitu talo on täynnä uutuudenkarheita vempeleitä ja millintarkasti suunniteltua askeettisuutta, joiden ainoa käyttötarkoitus on toimia näytemallina vieraille. Ulospäin suunnattu maailma on leikkisyyden ja käytännöllisyyden täydellinen vastakohta, jonka myös perheen poika (Alain Bécourt) on tylsyyksissään huomannut. Hänelle enonsa Mr. Hulotin vierailut ovat vapautus tästä kaikesta tukahduttavuudesta ja mahdollisuus elää kuin muut lapset, villeinä ja vapaina kujeitaan tehden.

Hyväntahtoinen huumori luodaan paitsi näiden kahden maailman kohtaamisesta, myös kyseisistä maailmoista itsestään. Tati ei tyydy pelkästään ilkkumaan teknologiavillitykselle ja kasvottomalle liukuhihnatuotannolle, jonka hän vie teollisuuden ohella myös liikenteeseen ja koulunkäyntiin, vaan läimäyttelee tasaisesti myös ranskalaisille perinteisemmän kulttuurin poskille. Siinä missä uusi aikakausi perustuu puhtaasti tuotannon maksimoimiseen, ei vanhassa maailmassa ennätetä saada mitään tehdyksi. Kauppiaat antavat asiakkaidensa palvella ja maksaa itsensä keskittyen ennemmin jutusteluun, kun taas kovin muuan kirjeenkantajaa muistuttava lakaisija ei saa työtänsä kertaakaan aloitettua jäätyään – ja etsiessään syytä jäädä – aina suustansa kiinni.

Mr. Hulot toimii tällä kertaa näiden kulttuurien yhteen sovittajana, joskin omaan, katastrofialttiiseen tapaan. Visuaalisuuteen nojaavan komiikkansa avulla Tati maalaa lempeän yhteentörmäyksen, jossa Hulot yrittää parhaansa mukaan sopeutua toisenlaiseen maailmaan yrittäen korjata niin omia kuin toistenkin virheitä parhaimpansa mukaan. Sukulaistensa pihassa ongelmia tuottavat niin kalanmuotoinen suihkulähde kuin symmetrisen pensaan katkennut oksa, kun taas kumiletkuja valmistavalla tehtaalla miehen unisuus käynnistää oman tuhoisan tapahtumaketjun.

Elokuvan huumori on tosin vain harvoin ratkiriemukasta keskittyen enemmänkin tarkkanäköiseen havainnointiin ja lämpimään ilkeilyyn. Tati hyödyntää niin fyysisiä kuin visuaalisia lahjojaan kuvatessaan monenlaisia huvittavuuksia, jotka hämmästyttävät enemmän niiden esteettisen suunnittelun kuin varsinaisesti niiden komediallisen toimivuutensa vuoksi. Samassa tahdissa ajavat autot, ränsistyneestä aidanraosta paljastuva betonisen harmaa maailma ja puutarhan tarkkojen tilojen sisällä pysyminen ovatkin yhtälailla täynnä symbolisia merkityksiä kuin myös visuaalisia taideteoksia.

Enoni on toista maata on visuaalisesti mykistävän tarkasti suunniteltu elokuva, jonka lämminhenkinen irvailu ja sanattomaan huumoriin nojaava kerronta onnistuu vielä nykypäivänäkin kertomaan jotain meidän ihmisten oudoista piirteistä ja käyttäytymisistä.

TEKNISET TIEDOT

Levittäjä: 
Julkaisupäivä: 
25.03.2015
Aluekoodi: 
Kuvasuhde: 
Ääniraita: 
Dubbaus: 
Tekstitys: 
Testilaitteisto: 
Sony KDL-46HX903 | Marantz SR5005 | PS4 | Wharfedale 9.1 x 4, Wharfedale 9CS x 1, Wharfedale SW150 x 1

Uudelleen restauroitu julkaisu on saanut onnistuneen teräväpiirtosiirron. Luontainen rakeisuus on häivytetty hienovaraisesti, ja terävyys on alkuperäismateriaalin huomioiden ensiluokkaista. Monet yksityiskohdat saavat vielä lisäpontta rikkaasta värimaailmasta, joka piirtää niin Ranskan perinteisen värikkään lähiön kuin modernia harmautta uhkuvan kaupunkielämän hienosti ruudulle.

Levyn mukana saapuva englanninkielinen versio, My Uncle, jää laadullisesti aavistuksen heikommaksi niin terävyyden kuin värienkin osalta, mutta se on silti yleisesti ottaen varsin onnistunut siirto.

DTS-HD Mono -miksaus on restauroitu erinomaiseen kuosiin. Elokuvan lukuisat tehosteet toistetaan selkeinä ja terävinä, ja riemukas musiikki sointuu niin ikään mallikkaasti keskikanavasta.

Everything is Beautiful sisältää kolme pienempää koostetta, joiden yhteiskesto on reilu 50 minuuttia. Eri osa-alueita koskettavat pätkät käyvät läpi tuotannon teknisiä puolia muun muassa kamerasommitelmien, lavastuksen, puvustuksen, teknologian ja arkkitehtonisten ratkaisujen osalta, ja keskusteluihin ottavat osaa niin alan ammattilaiset kuin kriitikotkin.

Everything’s Connected jatkaa Stephane Goudetin videoanalyyseja keskittyen tuttuun tapaan Tatin tuotannon moninaiseen symboliikkaan ja kuvien taakse kätkeytyviin teemoihin. Elokuvaan liittyvien kommenttien ohella hän tarkastelee myös Tatin tuotannossa yleisesti käsiteltyjä aiheita ja jatkumoita.